blaha0

  • Publicerad (2016-08-23)

KTI valde On1Call som driftspartner

Damir Pervan är IT-ansvarig för det närmaste man kan komma verkstaden på Nordpolen. Den som tomten driver och som visas klockan 15.00 varje julafton. Men istället för att tillverka julklappar är det här platsen där all form av avancerad textilvårdnad sker. Följ med Damir i uppdraget att få all IT att fungera.

Damir öppnar en dörr diskret och genom en mindre labyrint av tyglager och tvättmedelsdoft guidar han genom huset innan vi kommer fram till en lång trappa. Han pekar då och då på de nya vita lådorna med sladdar som sitter lite här och där. Det är tydligen nya nätverksantenner som ger anläggningen trådlöst nätverk. Den övre våningen, den med snedtak, känns som en blandning av ett modernt kontor och en fjällstuga med öppet till nock.

-Välkommen, Kjell Borg, säger en man som verkar ha ett finger med i det mesta på KTI. Han är produktionschef och visar in i konferensrummet. Han har just avslutat ett telefonsamtal men låter headsetet sitta kvar i örat. Han vet att det snart kommer till användning igen. Mycket riktigt dröjer det bara några minuter innan nästa samtal kommer. Damir har redan dagen innan visat mig hela KTI:s IT-miljö, en handfull virtuella, fullt redundanta servrar från On1Calls kapacitetstjänst. Några hanterar specialutformade mjukvaror för att hålla i respektive produktionslinas lagersaldon och arbetsuppgifter. Andra bjuder stödfunktioner för kontorssysslor. Allt finns i datacenter med dieselgeneratorer och multipla internetförbindelser. Regelbunden säkerhetskopiering och uppdateringar ansvarar Damir för. Han ansvarar även för att långsiktigt anpassa IT-miljön till verksamheten. Ibland finns han på plats, men för det mesta kan han sköta sitt arbete från On1Calls kontor. I praktiken köper KTI timmar av On1Call där olika spetskompetenser kommer till nytta och kompletterar varandra.

-Allt måste fungera. KTI stod inför ett vägskäl där vi behövde välja mellan att uppdatera serverparken och anställa tekniker eller köpa in tjänsten via en driftspartner. Det är driftstopp och problem med säkerhetsfrågor KTI vill undvika, allt för att eliminera alla kvalitetsbristkostnader relaterade till IT och som skulle kunna förorsaka oss stora kostnader och skador på både kort och lång sikt, förklarar Kjell Borg. - Tidigare hade vi en egen gammal serverpark på plats.

Inget verkar stå stilla här. Vi går ner till entréplanet och vidare till hjärtat i verksamheten, tvätteriet. Det blir genast lite varmare och det doftar gott av tvättmedel när vi kommer in. Få noterar nog att vi kommit in, alla fokuserar på sitt arbete. Det är uppenbart att det inte finns tid till driftsstopp och IT-strul. Här finns det mesta, nypressade kostymer till företag och privatpersoner och nytvättade, vita fluffiga handdukar.

Vi har kommit fram till skrädderiet. Alla som stansat pepparkakor en sen decemberkväll förstår Kjells förtjusning när han visar oss den senaste generationens skärmaskin från Gerber. Skärmaskinen, som med hjälp av en dator optimerar tygåtgången ur tygrullarna och skär ut tyget efter färdiga mallar ger stordriftsfördelar när större volymer skall produceras i skrädderiet, detta ger KTI konkurrensfördelar. Oformliga rullar med tjockt tyg förvandlas av skräddarna till pressionshantverk, yrkesstoltheten sitter i väggarna.

Att besöka KTI är som att luta sig för mycket framåt när man springer - någon gång kommer man att ramla om man inte fortsätter att accelerera. Att all IT bara fungerar förutsätts av organisationen, ingen har tid med driftstopp och ledningen prioriterar att förebygga problem. KTI gjorde rätt som valde att långsiktigt hyra kompetens, skalbarhet och flexibilitet gör det kostnadseffektivt att anlita On1Calls tekniker och kvaliteten på driftstjänsterna sänker risken för haverier.

Damir och On1Call ser fram emot att fortsätta att hjälpa KTI att möta framtidens utmaningar på IT-fronten.

- Damir är easygoing, Monique Örne, Lagerchef på KTI